مصاحبه با جناب آقای دکتر ملک افضلی، استاد دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران
- از سال 46 تا به حال دانشكده بهداشت، فارغ التحصيلان زيادي در تمامي مقاطع داده . پس خوب است كه يك بانك اطلاعات از فارغ التحصيلان اين دانشكده فراهم شود و با روش هايي كه امكان دارد، مشخص شود چه تجاربي دارند و در كجا مشغول به كار هستند و در كل امكان ارتباط با ايشان وجود داشته باشد. دنياي مجازي اين گونه ارتياطات را آسان كرده.
بسمه تعالي
مصاحبه با جناب آقاي دكتر ملك افضلي، استاد پیشکسوت دانشكده بهداشت دانشگاه علوم پزشكي تهران
بيوگرافي :
متولد سال 1378 اردكان يزد هستم. چون پدرم روحاني بود آمديم به قم. بنابر اين تحصيلات دوران دبستان و دبيرستان من قم بود. سال 37كنكور دادم و وارد دانشكده پزشكي دانشگاه علوم پزشكي تهران شدم. سال 44 فارغ التحصيل شدم. 6 سال رفتم به استان اصفهان و درآنجا خدمت سربازي انجام دادم. 4 سال به استان كردستان رفتم. از اول به بهداشت علاقه داشتم. مسئول سپاه بهداشت استان كردستان بودم به طور عمده كارمان در روستاها بود. سال 50 ادامه تحصيل در دانشكده بهداشت دادم و PHDگرفتم. در سال 51 و 52 ادامه تحصيل تخصص آمار حياتي داشتم.كه الان به آن PHD آمارحياتي گفته مي شود
- چطور شد كه دانشگاه علوم پزشكي تهران را به عنوان محل تحصيل خود انتخاب كرديد؟
- . چون بهترين دانشگاه بود. در اصفهان كشاورزي قبول شدم ولي دانشگاه تهران را قبول كردم؛ جون به بهداشت و آمار علاقه داشتم. جاي ديگري نبود كه آمار تدريس كنم. بعد از چند سال كار چون ديدم علاقه به آمار و بهداشت دارم؛آمدم به دانشكده بهداشت و ادامه كار دادم.
- به نظر شما چطور دانش آموختگان جوان مي توانند از تجارب شما و ديگر اساتيد پيش كسوت در جهت خلاقيت و نواوري بهره بگيرند؟
- دانشجويان جوان اگر با اساتيدشان ارتباط تنگاتنگي داشته باشند علاوه بر ارتباط كلاسي خوب است. بنابراين بايد شرايطي را فراهم كرد كه تماس مستمر بين دانشجو و استاد باشد تا انتقال رفتار استاد به دانشجو صورت گيرد. به دليل تعداد زياد دانشجويان و گرفتاري هاي اساتيد وقت كافي براي ارتباط با دانشجو و استاد وجود ندارد. در نتيجه برخورد استاد با دانشجو يك برخورد مكانيكي است و صرفا براي اينكه يك پايان نامه را بگذراند البته در دوران PHD دانشجويان براي پايان نامه شان ايام بيشتري را با استاد خود سپري مي كنند. بنابراين اگر تعداد دانشجويان تعديل شود فرصت بيشتري براي استاد فراهم مي شود. فكر مي كنم الگو گرفتن داشنجو از استاد تضمين مي شود.
- به نظر شما دفتر ارتباط با دانش آموختگان چگونه مي تواند از تجربه دانش آموختگان در جهت ارتقاي اطلاعات دانشكده بهداشت دانشگاه علوم پزشكي تهغارن و اطلاعيه فرهنگ سازماني آن مؤثر باشد؟
- از سال 46 تا به حال دانشكده بهداشت، فارغ التحصيلان زيادي در تمامي مقاطع داده . پس خوب است كه يك بانك اطلاعات از فارغ التحصيلان اين دانشكده فراهم شود و با روش هايي كه امكان دارد، مشخص شود چه تجاربي دارند و در كجا مشغول به كار هستند و در كل امكان ارتباط با ايشان وجود داشته باشد. دنياي مجازي اين گونه ارتياطات را آسان كرده.
- مختصري از خاطرات دوران خدمتتان شرح دهيد؟
- بعد از انقلاب دوستاني هستند كه به دليل شرايط انقلاب در دانشكده بسبيار فعال بودند و فعال شدند. بنده يكي از كساني بودم كه بعد از انقلاب حضور فعالي در دانشكده داشتم و حتي براي مدت كوتاهي رئيس دانشكده شدم. خاطره جالب من اينكه زماني كه رئيس بودم خدمت آقاي بلندي ،معاون بهداشتي وزير بودند. ايشان درخواتس كردندن كه كمك كنند تا بتوانم فبلمي براي آموزش دانشجويان دانشكده بهداشت داشته باشم. ما خيلي با هم به توافق نرسيديم. با هم گفتگوهاي داشتيم پس از مدتي ايشان وزير بهداشت شدند و چندي بعد ايشان به من زنگ زدند و گفتند معاون من مي شويد؟ من خدمت ايشان رفتم و گفتم چطور شد من را انتخاب كرديد؟ گفتند: كسي كه براي كارش با منت بحث كرد و اينقدر دلسوزي داشت؛ فهميدم علاقه مند است.
- براي كساني كه مي خواهند تازه وارد وادي علوم بهداشتي شوند چه صحبتي داريد؟
- افراد به اين مسئله توجه داشته باشند كه آدمي كه وارد علوم بهداشتي مي شود اگر بعدها اين تجربه را در عرصه عمل اجرا نكند كاري را كه بايد انجام بدهد را انجام نداده. اصولا اين خصلت بهداشت است كه همه اصول را نميتوان سر كلاس درس ياد گرفت و بايد در طي كار مجرب شد.
- به نظرش شما چگونه مي توان با پيش كسوتان ايران و جهان ارتباط برقرار كرد و از تجربيات آنها در جهت پيشرفت اهداف دانشكده و آموزش بهتر دانشجويان بهره برد؟
- ما ليستي از افرادي كه بورسيه شده اند داريم و هر كدام از اينها كه در كشورهاي مختلف درس مي خوانند افراد برجسته اي هستند و تجاربي را هم در كشور داشتند. اگر سيستمي باشد كه افرادي كه در خارج از كشور هستند را شناسايي كند و با آنها ارتباط برقرار كند و با توجه به تخصص آنها در پروژه هاي مختلف تحقيقاتي و در پايان نامه ها و اگر امكانات اطلاع رساني خوبي در دانشكده به وجود آيد و اساتيد بتوانند از جاي ديگري به دانشجويان درس بدهند پيشرفت بسيلر خوبي حاصل خواهد امد. به نظر من افراد زيادي در دنيا هستند كه امادگي دارند به دانشجو كمك كنند.
- استاد به نظر شما چگونه مي شود يك گردهمايي با هم دوره اي هاي شما برقرار كرد؟
- گردهمايي فيزيكي هزينه بر است. ولي بانك اطلاعاتي خيلي كمك مي كند تا با افراد تماس حاصل كرد. اگر با فارغ التحيلان داخل كشور باشد خيلي راحت تر است براين لازمه اين كار، يك بانك اطلاعاتي است.
- يكي از بهترين اساتيد دوران تحصيل خودتان را معرفي كنيد؟
- مرحوم دكتر رحمتيان كه در مدير گروه امار دانشكده بودند، هم از نظر پركاري و هم از نظر ارتباط و اخلاق و گذشت الگوي خيلي خوبي براي دانشجويان بود و انسان بسيار مهمي بود .
- نظرتان در باره تأسيس دفتر ارتباط با دانش اموختگان و بهبود عملكردش چيست؟
- بايد امكانات و تسهيلات و نيروي انساني متخصص براي نهاد دانش اموختگان فراهم شود. من با اين دفتر موافقم به شرطي كه امكانات و تجهيزات لازم برايش فراهم شود.
- درباره مقالت و كتب انتشار يافته توسط شما، صحبت كنيد.
- عمده كارهاي من در نظام پژوهش انجام مي شده. يكي از گرفتاريهاي آن زمان كنترل جمعيت بود كه ما با فعاليتها و تماسهايمان با دفتر حضرت امام (ره)، با استدلالهايي كه در مسئله تنظيم خانواده داشتيم موفق شديم. وقتي معاون پژوهش بوديم در زمينه پژوهش،نوآوري هايي داشتم . در ارتباط با شبكه هاي بين مراكز تحقيقات و در مورد ارزيابي مراكز تحقيقاتي دانشگاه ها، اقدامات زيادي شد. در مورد نوعي تحقيقات به نام تحقيقات مبتني بر جامعه به اعتقاد من مردم مي توانند مطلع شوند. 180 مقاله در CV من وجود دارد . در مجلات داخلي و معتبر چاپ شده است. عمده كارهاي من در كار اجرايي مقالات كاربردي است. 12-10 كتاب كه تأليف و ترجمه شده من است. كتاب آمار دانشجويان را تأليف كردم. در زمينه آموزش در كلاسها با توجه به تجربياتم مسائل كاربردي به كار مي برم. در چند سال اخير به دانشجويان درس آمار را تدريس كردم.به نظر من اگر ما بخواهيم يك چشم انداز از دانشكده بهداشت داشته باشيم يكي از معيارهاي جديدي كه وجود دارد اين است كه ببينيم فارغ التحصيلن دانشكده چقدر با دانشكده ارتباط دارند.
-
ارسال به دوستان