مصاحبه با دانش آموخته پیشکسوت دانشگاه علوم پزشکی تهران/ دکتر کمال الدین دهشیری متخصص رادیوتراپی انکولوژی
دكتر كمال الدين دهشيري، طرح تمام وقتي پزشكان را تنها راه ارتقاء دانشگاه و درمان كشور خواند و تأمين زندگي اساتيد را شرط اجرايي شدن اين طرح دانست.
دكتر كمال الدين دهشيري، متولد 1308 در شهر يزد بدنيا آمد. تحصيلات ابتدايي و متوسطه خود را در آن شهر گذراند. در سال 1335 دكتراي عمومي پزشكي را در دانشگاه تهران به اتمام رساند و بعد از گذراندن دوره خارج از مركز در شهرستان قائمشهر، در گروه فيزيك دانشگاه تهران مشغول به كار شد.
ديگر سوابق علمي دكتر دهشيري عبارتند از: اخذ درجه MSC در فيزيك اشعه و راديوبيولوژي از دانشگاه لندن 1966، تخصص راديوتراپي DMRT از كالج سلطنتي پزشكان انگلستان 1967، دانشيار فيزيك پزشكي دانشگاه تهران، استاد راديوتراپي دانشگاه تهران، عضو انستيتو راديولوژي بريتانيا، عضو كالج سلطنتي راديولوژي بريتانيا، عضو پيوسته فرهنگستان علوم پزشكي ايران.
دكتر دهشيري بعد از مراجعت به ايران، در بيمارستان امام خميني فعلي مشغول به كار شد و سالها به عنوان عضو هيئت علمي و سپس دانشيار گروه فيزيك پزشكي و در نهايت به عنوان استاد گروه راديوتراپي دانشگاه تهران، به تدريس و تحقيق اشتغال داشت. وي در طي اين مدت تحقيقات زيادي را به انجام رساند كه در كنگره هاي بين المللي بسياري مورد توجه قرار گرفت كه از جمله آنها: «درمان سرطان مري» ارائه شده در كنگره جهاني سرطان بوداپست 1974، «درمان سرطان شكمي» ارائه شده در كنگره راديولوژي بوردو 1976، «درمان سرطان پستان» طرح ABC با همكاري شوراي تحقيقات سرطان بريتانيا ارائه شده در ASCO 2004، ، «درمان سرطان پستان» طرح ATLAS با همكاري شوراي تحقيقات سرطان بريتانيا، مي باشد.
از جمله اقدامات ماندگار و ارزشمند دكتر كمال الدين دهشيري ايجاد دوره تخصص راديوتراپوتيك انكولوژي در ايران است. همچنين وي با ايجاد گروه آموزشي باليني و راديوتراپوتيك انكولوژي به تربيت متخصصين بسياري در اين رشته همت گماشت.
استاد دهشيري در مورد انتخاب رشته تخصصي اش گفت: به پيشنهاد يكي از اساتيدم كه درمان بيماران سرطاني در ايران را ديده بود و با توجه به اينكه پايه راديوتراپي سرطان فيزيك است، اين رشته را انتخاب نمودم. زماني كه به ايران آمدم، وضعيت راديوتراپي ايران اسف بار بود. بدليل اينكه متخصص راديوتراپي كه در اين رشته تحصيل كرده باشد، در ايران نبود. راديولوژيست هايي كه در فرانسه و آمريكا تحصيل مي كردند، طي يك دوره كوتاه مدت راديوتراپي، در ايران راديوتراپي را انجام مي دادند. در نتيجه به فكر جدا نمودن اين رشته از راديولوژي افتاديم تا با هويت مستقل، اشتياق تحصيل در اين رشته بوجود آيد كه در اين كار موفق شديم.
استاد پيشكسوت در اين رابطه از همكار ي هاي خوب مرحوم دكتر مرتضوي از دانشگاه شهيد بهشتي فعلي و دكتر سجادي كه دانشيار دانشگاه تهران بود، قدرداني كرد و در ادامه افزود: كساني كه الان دست اندركار راديوتراپي كشور هستند، تعدادشان از 20 نفر تجاوز نمي كند و تحصيلكرده ايران هستند. بعد از دانشگاه تهران، اولين جايي كه راديوتراپي ايجادشد دانشگاه شهيد بهشتي بود و سپس در دانشگاه هاي شيراز، اهواز، اصفهان، مشهد و همدان، اين واحد پديد آمد.
دكتر كمال الدين دهشيري همچنين اظهار داشت: اصولاً در تمام كشورها، سرطان به عنوان يك بلا تلقي مي شود، مانند سيل، آتشفشان، طوفان و ... و تمام افراد مبتلا به اين بيماري تحت حمايت دولت قرار مي گيرند و در بسياري از كشورها، تمام مخارج درمان اين افراد را دولت تقبل مي كند. متاسفانه در ايران، دولت تنها از طريق مراكز دانشگاهي، كمك مي نمايد و تمام مخارج را هم تقبل نمي كند. در نتيجه همه بيماران به علت مخارج سنگين درمان، وضع خوبي ندارند. خوشبختانه در ايران به علت وجود دستگاه هاي جديد شتاب دهنده كه قبلا موجود نبود، بيماران معالجه مي شوند و درمان مناسب مي گيرند.
استاد پيشكسوت دانشگاه، وضعيت آموزش و پژوهش را در زمان تحصيل خود چنين ارزيابي نمود: آموزش در بعضي از رشته ها بسيار خوب و در برخي از رشته ها هم متوسط بود. اساتيد خيلي خوبي داشتيم. بايد از مرحوم پروفسور عدل، پايه گذار جراحي نوين در ايران و دكتر مير، پايه گذار جراحي در بيمارستان امام خميني، به نيكي ياد كنم كه نسل اول جراحان را تربيت نمودند. همچنين دكتر عزيزي كه استاد برجسته داخلي بود و از ايشان بسيار آموختيم. به علت كمبود اساتيدي كه سابقه فعاليت پژوهشي داشته باشند و عدم وجود امكانات، پژوهش در سطح خيلي پايين قرار داشت. ولي در زمينه كلينيكي پژوهش انجام مي شد. بطور مثال در مورد لنفوم هاي شكمي و سرطان مري كه بومي ايران است و در مورد كمربند سرطان كه از شمال ايران تا چين ادامه دارد، با انجام تحقيقاتي، مقالات متعددي منتشر نموديم. البته تحقيقات امري است كه بايد در دل دانشگاه با برنامه صورت پذيرد.
استاد دهشيري، در پاسخ سوالي درمورد انتقال تجارب و بهره مندي از دانش اساتيد پيشكسوت گفت: در مورد سرطان كسي نمي تواند ادعا كند كه همه چيز را مي داند. چون هر روز كشف جديدي صورت مي گيرد و بعلاوه تجربه خيلي مهم است. در اغلب كنگره ها شركت مي كنم. دانش آموختگان از طريق گروه آموزشي و با هدايت آنها مي توانند از اساتيد قديمي استفاده كنند. جوانان دوست دارند مستقلاً كار كنند و ما علاقه اي نداريم كه در كار آنها دخالت كنيم، ولي اگر به كمك ما نياز باشد، همكاري مي كنيم.
دكتر دهشيري ادامه داد: دانشگاه بايد كلوپي داشته باشد كه در آن همكاران همديگر را ببينند و تجارب جديدشان را به هم منتقل نمايند. دكتر لاريجاني، رييس محترم دانشگاه كه از شاگردانم بوده، انسان بسيار فعالي است و توان آن را دارد كه كارهاي زيادي در اين زمينه انجام دهد.
استاد در پاسخ سوالي در مورد يكي از خاطرات دوران طباتش چنين گفت: كودك سه ساله اي را كه پدر و مادرش با اين تصور كه واقعاً ديگر نمي توان برايش كاري انجام داد، در بيمارستان امام خميني (ره)، نزد من آوردند. بچه اي با تومور مغزي كه حتي قادر نبود در حالات درماني بخوابد. درمانش نمودم و بعد از 25 سال، من را در جشن عروسي اش دعوت نمود. جواني تحصيلكرده در رشته مهندسي، سالم و سرحال و با وضع اقتصادي خوب، كه اين انسان را تشويق مي كند و نشان مي دهد كه در زندگي شغلي ما كساني هستند كه قدر زحمات ما را مي دانند.
پيام استاد پيشكسوت دانشگاه به تمام كساني كه تازه مي خواهند وارد وادي درمان و طبابت شوند، اين است كه رشته پزشكي براي كمك به مردم است نه براي پولدار شدن. بايد در ابتدا فكر كنند كه براي ارائه يك خدمت، در راه خدا و انسانيت، وارد عرصه درمان و طبابت مي شوند. اگر رابطه مالي پزشك و بيمار، همانند طب ملي انگليس، از بين برود و پزشك مجبور نباشد كه مطب داشته باشد و بتواند در بيمارستان بماند، قطعاً به مطالعه و تحقيق مي پردازد، پيشرفت مي كند. علاوه براين جلوي زياده خواهي ها هم گرفته مي شود. اگر دولت هم امكانات و تسهيلات رفاهي پزشك را فراهم كند، ديگر پزشك به فكر كسب درآمد نخواهد بود. وي طرح تمام وقتي پزشكان را تنها راه ارتقاء دانشگاه و درمان كشور خواند و تأمين زندگي اساتيد را شرط اجرايي شدن اين طرح دانست.
استاد دهشيري خاطر نشان كرد كه شركت در سمينارهاي داخلي و خارجي راهي جهت تبادل افكار است كه براي پيشرفت فردي و توسعه كشور، بايد جدي گرفته شود. با توجه به اينكه در رتبه بندي دانشگاه ها ارزش علمي مقالات در نظر گرفته مي شود، بايد سعي گردد كه كارها جنبه علمي داشته باشد. البته دكتر لاريجاني همواره تلاش نموده كه وضع را بهتر از قبل نمايد و موفق هم بوده است.
دكتر دهشيري، در مورد روش تحصيل و پيشبرد كارها، دكتر فريدون منوچهريان، استاد فيزيك پزشكي را يكي از الگوهاي مناسب خود ذكر نمود و از ايشان به عنوان استادي خوب و برجسته نام برد كه توانسته شاگردان خوبي را تربيت نمايد.
استاد پيشكسوت دانشگاه در پايان، فكر تاسيس دفتر ارتباط با دانش آموختگان را خوب ارزيابي نمود و از يكي از همكلاسي هاي قديمي خود يعني دكتر بهادري به عنوان انساني برجسته و خوش فكر نام برد.
ارسال به دوستان