معرفی 12 فرآیند برگزیده دانشگاهی در دهمین جشنواره آموزشی شهید مطهری

معرفی 12 فرآیند برگزیده دانشگاهی در دهمین جشنواره آموزشی شهید مطهری

دکتر شهرزاد غیاثوندیان با فرایند" طراحی، اجرا و ارزیابی دوره کارورزی دانشجویان پرستاری در قالب تفاهم نامه همکاری دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران و بیمارستان شریعتی" به عنوان برگزیده دانشگاهی در دهمین جشنواره اموزشی شهید مطهری انتخاب شد

در دهمین جشنواره آموزشی شهید مطهری که  به‌منظور تجلیل و تکریم اساتید عرصه آموزش پزشکی و شناسایی و معرفی فرآیندهای آموزشی مطلوب دانشگاهی و کشوری در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، 12 فرایند مطلوب دانشگاهی که در بین آن 2 فرآیند برتر کشوری نیز بود قدردانی شد.
در این جشنواره که 13 اردیبهشت 96 در تالار ابن‌سینا برگزار شد، ابتدا مجریان فرایندهای برتر به معرفی فرآیند خود پرداختند.

ضرورت شناسایی فرایندهای برتر در ارتقای آموزش پزشکی
دکتر میرزازاده مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی با اشاره به اهداف جشنواره گفت: در این دوره از جشنواره به‌منظور شفاف‌سازی در روند داوری و انتخاب فرایندها،  شیوه‌نامه مدونی تدوین و به تصویب شورای آموزشی دانشگاه رسید.
وی با اشاره به مراحل مختلف داوری فرایندها گفت: 56 فرایند آموزشی برای شرکت در این رقابت از سوی اعضای هیات علمی، دانشجویان و دانشکده ها در 6 حیطه «تدوین و بازنگری برنامه های آموزشی»، «یاددهی و یادگیری»، «ارزشیابی آموزشی (دانشجو، هیات علمی و برنامه)»، «مدیریت و رهبری آموزشی»، «یادگیری الکترونیکی» و «طراحی و تولید محصولات آموزشی» به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که در جلسات کمیته داوری 25 فرایند به عنوان فرایند آموزشی مورد قبول قرار گرفت و در نهایت در جلسه کمیته علمی جشنواره، از این تعداد، 12 فرآیند به عنوان فرایند مطلوب دانشگاهی انتخاب شد.
در ادامه دکتر جلیلی معاون آموزشی دانشگاه و دبیر جشنواره به بیان راهکارهای توسعه دانش‌پژوهی  آموزشی در دانشگاه پرداخت و نوید داد: با تلاش‌های بسیار  دانش‌پژوهی آموزشی به شکلی قابل‌قبول در آیین‌نامه ارتقای مرتبه اعضای هیات علمی گنجانده شد و از سال 96 به مرحله اجرا درآمد و انشاءالله با تأمین زیرساخت‌های لازم برای پیشبرد دانش‌پژوهی آموزشی در کشور و دانشگاه اقدامات خلاقانه و نوآورانه اعضای هیات علمی موردتوجه قرار خواهد گرفت.

دانشگاه علوم پزشکی تهران پرچم‌دار مرجعیت علمی
سپس دکتر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت، با اشاره به توانمندی‌های علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: دانشگاه علوم پزشکی تهران از ظرفیت بالایی برخوردار است و به‌عنوان دانشگاه مادر در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، بالندگی خود را در حوزه آموزش و پژوهش تاکنون حفظ کرده است.
وی با بیان اینکه بسیاری از اقدامات دانشگاه برای دانشگاه‌های دیگر می‌تواند الگو باشد افزود: با وجود همه این ظرفیت‌ها، دانشگاه باید حرکت خود را به سمت دانشگاه‌های هزاره سوم  با سرعت بیشتری پیگیری کند هرچند که در این زمینه اقدامات خوبی همچون مدرسه تابستانی بین‌المللی سلامت عمومی صورت گرفته است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت بابیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی تهران باید پرچم‌دار مرجعیت علمی باشد افزود: به‌منظور پیشرفت هرچه بیشتر دانشگاه باید مأموریت های روشنی را تعریف کند تا بتواند در آنها بیشتر بدرخشد.
دکتر لاریجانی با تاکید بر ترویج اخلاق و رفتار حرفه‌ای در دانشگاه گفت: دانشگاه تاکنون کدهای اخلاقی متعددی را تدوین کرده اما مهم‌تر از داشتن کدهای اخلاقی به اجرا درآوردن آن است و باوجود زیرساخت‌های مناسبی که این دانشگاه دارد باید سریع‌تر در این مسیر گام بردارد.

تاکید بر لزوم ارتقا کیفیت آموزش 
سپس دکتر جعفریان رییس دانشگاه به بیان دستاوردها و برنامه 4 ساله حوزه آموزش دانشگاه از سال 92 تا 96 و پرداخت و گفت: حوزه آموزش دانشگاه به‌منظور ارتقا کیفیت آموزش برنامه‌های متعددی از جمله استقرار نظام جامع ارزشیابی، توانمندسازی هیات علمی، ارتقا کیفی رابطه استاد و دانشجو و... به اجرا در آورده است که پیشرفت بسیار مناسبی نیز در این راستا داشته است.
وی افزود: در زمینه ارتقا زیرساخت‌های آموزشی با بازنگری نقشه جذب هیات علمی اقدام بسیار مهمی در دانشگاه انجام شد و نقشه راه روشنی برای جذب و توزیع هیات علمی پیش روی دانشگاه قرار گرفت.
دکتر جعفریان ساماندهی خدمات آموزشی را یکی دیگر از رئوس برنامه آموزشی دانشگاه برشمرد و گفت: در این راستا اقدامات لازم برای ارائه خدمات آموزشی دانشجویان به‌صورت غیرحضوری انجام شد و پروژه ساماندهی ثبت و نگهداری پرونده دانشجویی به ثمر رسید.
رییس دانشگاه با اشاره به فعالیت‌های دانشگاه در راستای بسته‌های تحول و نوآوری آموزشی گفت: تحول در آموزش نیازمند ایجاد زیرساخت‌های مناسب، برنامه‌ریزی صحیح، همراهی و مشارکت همه دست‌اندرکاران به‌ویژه اعضای هیات علمی است.
در ادامه این مراسم از 12 فرآیند مطلوب دانشگاهی که دو فرآیند آن موفق به کسب مقام برتر کشوری شده بودند با  اهدای لوح تقدیر به مجریان و همکاران فرآیندهای مطلوب دانشگاهی قدردانی شد

کلمات کلیدی