گفت و گو با دکتر کاویانی، رئیس دانشکده مجازی

گفت و گو با دكتر كاوياني، رئيس دانشكده مجازي

دكتر كاوياني رييس دانشكده مجازي؛ دانشگاه علوم پزشكي تهران را زادگاه علمي خود و ساير دانش آموختگان دانست.

 

به گزارش روابط عمومي دانشكده مجازي، دكتر كاوياني رييس دانشكده مجازي درخصوص بزرگداشت هشتادمين سال تصويب قانون دانشگاه به خبرنگار دانشكده مجازي گفت: دانشگاهي كه 80 سال سابقه دارد يعني ريشه دارد و ريشه هاي آن عميق است، بخصوص اگر كارنامه فعلي آن موفق و نشان دهنده عملكرد مثبت آن باشد. بنابراين در مقايسه با دانشگاه هاي ديگر و با قدمت كم، تجربيات موفق و 
نا موفق زيادي دارد كه از آنها مي توان به عنوان گنجينه اي در راستاي پيشبرد برنامه ها در آينده استفاده كرد.  
وي تربيت نيروي انساني را شاخص ترين فعاليت دانشگاه عنوان كرد و بيان داشت: زمانيكه به كارنامه دانشگاه نگاه كنيد قسمتي كه از همه واضح تر و بهتر خود را نشان مي دهد تربيت نيروي انساني است و با توجه به قدمت دانشگاه، كمتر جايي در كشور را مي توان پيدا كرد كه 
فارغ التحصيلان دانشگاه حضور نداشته باشند و تاثيرگذار و مثمرثمر هم نباشند. 
وي درباره نقاط قوت و ضعف جامعه دانشگاهي كشور اظهارداشت: ضعفي كه در جامعه دانشگاهي كشور نمايان است ارتباط با مردم است،  دانشگاه بايد در لايه هاي مختلف جامعه ورود پيدا كرده و از هر حيث مشكلات جامعه را شناسايي كند.  قدم اول شناخته شدن و به رسميت شناخته شدن دانشگاهها در جامعه است، نه تنها براي ادامه تحصيل جوانان بلكه براي حل معضلات كشور، بنابراين بايد دانشگاه در جامعه   وارد شود. سهم و نقش دانشگاه در جامعه، بايد بيش از مجموع موارد مربوط به يك بخش مانند صنعت باشد زيرا اشراف آن به تمام حوزه هاست. 
وي درباره برپايي نمايشگاه تاريخچه و دستاوردهاي دانشگاه به عنوان يك برنامه تبليغاتي و تاثير آن در ترسيم راه آينده دانشگاه بيان داشت:  متاسفانه در ارتباط با جامعه بيشتر سعي بر اين بوده است كه اشخاص استثنايي و نخبه را به جامعه معرفي كنيم و كمتر به مجموعه ها و توانمندي هاي مجموعه دانشگاهي پرداخته مي شود. به عنوان مثال فرهنگ رسانه اي كشور به شخصيت ابوعلي سينا مي پردازد اما دنياي پيرامون ابوعلي سينا و بستري كه او در آن رشد كرده زياد مورد توجه رسانه ها نيست. اگر اين ديد سيستماتيك در كنار توجه به افراد خاص ارائه شود شاهد رشد مجموعه هاي بسيار توانمند خواهيم بود. دانشگاه علوم پزشكي اين قابليت و پتانسيل را دارد كه تاريخچه خود را فراتر از يك جشن، براي عموم كشور نمايان كند.
دكتركاوياني در پاسخ به پرسشي در زمينه ي برپايي نمايشگاه هشتادمين سالگرد تصويب دانشگاه و حضور همه واحدها در كنار هم گفت: اين نمايشگاه مي تواند پيام رسان دستاوردهاي دانشگاه به عنوان يك مجموعه يكپارچه باشد، بنابراين برپايي اين نمايشگاهها علاوه بر ايجاد زمينه آشنايي بيشتر واحدها ازيكديگر، زمينه اي براي شروع همكاريهاي مجدد آنها نيز فراهم مي كند.
وي در ادامه در پاسخ به پرسشي در زمينه ي تاثير شبكه هاي اجتماعي و فضاي مجازي در راستاي معرفي دانشگاه به جامعه و بزرگداشت هشتادمين سال تاسيس دانشگاه گفت: آنچه جشن امسال را مي تواند متفاوت تر از ساليان پيش كند حضور پررنگ دانشگاه در فضاي مجازي وشبكه هاي مجازي است، فضاي مجازي بستر بي نظيري است كه دانشگاه علوم پزشكي تهران مي تواند با كمك اين ابزار، فضايي براي ارتباط هرچه بهتر دانش آموختگان با يكديگر باشد. اين كار مي تواند به عنوان مثال از طريق اپليكيشن هاي خاص انجام گيرد. از آنجا كه بسياري از دانش آموختگان در خارج از كشور زندگي مي كنند و ارتباط از طريق اپليكيشن ها افزون بر بالا بردن سطح ارتباط دائمي آنان با بدنه فعلي دانشگاه، در ارتقاي سطح نظام آموزش عالي نيز مي تواند بسيارموثر باشد.
وي با تاكيد برشناسايي و معرفي دانش آموخته هاي دانشگاه اضافه كرد: همچنين در قالب اين جشن، بهتر است برنامه هايي نظير مصاحبه با دانش آموختگان دانشگاه، شناسايي دانش آموختگان قديمي و معرفي عملكرد آنها، شناسايي و معرفي خدمات سلامت دانشگاه در گذشته، نمايش دستاوردهاي دانشگاه در 80 سال فعاليت و در نهايت به تصويركشيدن تاريخ دانشگاه علوم پزشكي تهران مورد توجه قرار گيرد، البته يك تيم هنري لازم است تا مستندي حرفه اي و جذاب براي دانشگاه علوم پزشكي تهران تهيه شود. 
 وي در ادامه دانش آموختگان را سفيران دانشگاه در اقصي نقاط دنيا دانست و تصريح كرد: به طور قطع دانش آموختگان دانشگاه مي توانند  به توسعه ارتباطات آكادميك كمك كنند. ما هنوز راههاي زيادي براي بهتر شدن داريم. دانش آموختگان هر دانشگاه نسبت به آن تعلق خاطر دارند ما مي توانيم از اين تعصب و مهرباني آنها در راستاي پيشبرد برنامه ها و اهداف دانشگاه بهره ببريم.
وي در خصوص ترويج منش و رفتار استادان بنام و برجسته دانشگاه در بين افراد گفت: عوامل زيادي در شگل گيري شخصيت و رفتار و منش افراد تاثير دارد اما در اين ميان، نقش معلمان و اساتيد دانشگاهها از ديگر حوزه ها بسيار برجسته تر مي نمايد، دانشگاه بايد تاثير گزاريش را در سطح جامعه تعريف كند و اساتيد بايد درك درستي از تعامل با جامعه داشته و در اين مسير راهكار ارائه دهند تا فرهنگ درست در محيط دانشگاه و جامعه ايجاد شود.
دكتر كاوياني در پايان به مهم ترين برنامه‌هاي دانشكده مجازي دانشگاه علوم پزشكي تهران در سال آينده اشاره كرد و افزود: برنامه هاي  سال آينده دانشكده مجازي در دو حوزه مشخص تعريف شده است، حوزه اول توسعه رشته هاي تحصيلي بويژه رشته هايي كه در حوزه مجازي دانشگاه تدريس مي شود و حوزه دوم فعاليتهايي است كه بصورت معمول در سطح دانشگاه انجام مي شود و لازم است در دنياي مجازي به آن ها پرداخته شود. اين دسته فعاليت ها به صورت هم ارز هم انجام مي شود. بطور مثال مجازي سازي درسهاي مرحوم استاد دكتر ملك نيا در بيوشيمي كه اثري ماندگار محصوب مي شود در دستور كار اين دانشكده است.  
دكتر كاوياني رييس دانشكده مجازي؛ در پايان حس به دانشگاه را حس به زادگاه علمي دانست و ابراز اميدواري كرد كه دانشگاه بتواند از ظرفيت بي نظير دانش آموختگان دانشگاه در برنامه هاي آتي دانشگاه بهره ببرد.  
 

 

 

کلمات کلیدی