گفت‌وگو با دکتر‌ صفدری، رییس دانشکده پیراپزشکی

گفت‌وگو با دكتر‌ صفدري، رييس دانشكده پيراپزشكي

رييس دانشكده پيراپزشكي، بر معرفي هر چي بيشتر دانشگاه از جنبه هاي عشق و ايثار در خدمت به مردم تاكيد كرد.

 

 

دكتر رضا صفدري:
        دانشگاه علوم پزشكي تهران اسوه عشق در خدمت به مردم است.
        مهترين ركن در تاريخ دانشگاه علوم پزشكي تهران وجود اتحاد، انسجام و هماهنگي بين نخبگان و فرهيختگان نظام سلامت در كشور است.
        اين مراسم احساس افتخار براي دانشگاه و دانش آموختگان  رابه همراه دارد.


به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در آستانه برگزاري مراسم بزرگداشت هشتادمين سالگرد تأسيس دانشگاه هستيم، به‌عنوان رئيس دانشكده پيراپزشكي به نظر شما تاريخچه و بيان 80 سال فعاليت چه پيامدي براي دانشگاه به ارمغان خواهد آورد؟
تاريخ يك معلم است كه مي تواند آموزه هاي خوبي را براي رشد و تعالي در حيطه هاي مختلف فراهم كند، بنابراين پرداختن به تاريخچه شكل گيري، رشد و توسعه يك نهاد از جنبه هاي مختلف،مراحل و عوامل موثر در توسعه و تكامل آن را نشان مي دهد و به بازشناسي چالش ها و فرصتهاي موجود در آن نهاد مي پردازد. مهترين ركني كه در تاريخ دانشگاه علوم پزشكي تهران مي توان اشاره كرد، وجود اتحاد، انسجام و هماهنگي بين نخبگان و فرهيختگان نظام سلامت در كشور است. 
نكته ديگر اين است كه يك سازمان از سطوح و رده هاي مختلف تشكيل مي شود،در نظام سلامت هم يك هرم با چندين لايه وجود دارد به طوري كه هماهنگ بودن آنها نتيجه اثر بخش خواهد داشت. مهمترين درسي اين تاريخ تبيين هماهنگي و موثر بودن آن حلقه است، اگرچه درجه متفاوتي از نقش ها را برعهده دارند.  
برگزاري اين مراسم چه چيزي در ذهن شما تداعي مي‌كند؟
اين مراسم احساس افتخار را براي دانشگاه و دانش آموختگان به همراه دارد و به افرايش اعتماد به نفس در دانش آموختگان منجر مي شود. البته اين حس؛ وظايف،مسئوليت ها و تعهدات جديدي را براي صيانت از اين افتخارات ايجاد مي كند.
برنامه‌هاي تبليغاتي كه در دانشگاه اجراشده و يا مي‌شود را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟به نظر شما دانشگاه فعاليت هايش را به نحو شايسته براي مخاطبين معرفي كرده است؟
من معتقدم با وجود اينكه دانشگاه از ديد مقام معظم رهبري و سايرمسئولان، نماد آموزش عالي در طب پزشكي محسوب مي شود، ولي از جهت پرداختن به جنبه هاي مختلف خدماتي كه ارائه مي دهد، بسيارمظلوم واقع شده است. شايد يكي از دلايل اين است كه از ابتداي تشكيل دانشگاه هدف ارائه خدمت بوده و معرفي و عرضه فعاليت ها و توانمندي ها در اولويت قرار نگرفته است. حضرت علي (ع) درقسمت هايي از نهج البلاغه خودشان را معرفي مي كنند و اين يعني الزاماتي وجود دارد كه لازم است عملكرد برجسته در زمينه هاي مختلف آموزش، پژوهش و ارائه خدمت را در كانون تبليغات قرار گيرد.
به نظر شما برپايي نمايشگاه چه اندازه به جمع آوري و حفظ تاريخچه اسنادي دانشگاه كمك مي كند؟
برگزاري اين نمايشگاه ميتواند بسيار موثر واقع شود، ولي اين فرآيندها بايستي در شيوه هاي مختلف خود مستندسازي شود .برگزاري نمايشگاه فيزيكي يكي از روش ها بوده و برپايي نمايشگاههاي مجازي،گروه هاي همفكري اجتماعي در شبكه ارتباطي نيز از ديگر روش ها است.
در ترسيم راه آينده استفاده از تجربيات گذشتگان كمك كننده است در دانشكده شما چه برنامه هايي براي استفاده از تجربيات پيشكسوتان و دانش آموختگان آن وجود دارد؟
دانشكده براي سال آينده در اين زمينه برنامه هايي را كه الزاماً هم پشتوانه مالي نمي خواهند،پيش بيني كرده است و اين امر نيازمند شناسايي بيشتر دانش آموختگان پيراپزشكي است. برگزاري گردهمايي و نشست ها، برگزاري برنامه هاي مناسبتي و فرهنگي با حضور پيشكسوتان و دانش آموختگان و استفاده ازتجربيات، همكاري و مشاركت آنها از جمله اين برنامه ها بوده، كه لازمه اين امر كاهش محدوديت هاي فيزيكي دانشكده است. همچنين برقراري ارتباط پيامكي و عضويت آنان در ساختار سيستم مجازي با رعايت موازين و قوانين حقوقي كه به ايجاد حس تعلق منجر مي شود از ديگر برنامه هاي دانشكده در اين زمينه است.
به نظر شما  معرفي  فعاليت ها و نوآوري ها دستاوردها و موفقيت ها چه اثري مي تواند در تداوم اين گونه فعاليت ها داشته باشد؟
انعكاس فعاليت ها و نوآوري ها در وهله اول راه گشايي براي برنامه ريزي بهتر است، در گام بعدي امكان استفاده بهتر از فرصت ها و دور شدن از تهديدها را براي ما فراهم مي آورد. با معرفي پتانسيل ها براي سرمايه گذاري خيرين، بخش خصوصي و صنايع اين اطمينان ايجاد مي شود كه عرصه مناسبي براي ادامه فعاليت وجود دارد. پيش بيني شده است در آينده عرصه سلامت يكي از بهترين قطب هاي اقتصادي، خدماتي خواهد بود و به همين علت شركت هاي توليد كننده فناوري در اين فرآيند سرمايه گذاري مي كنند. 
نكته ديگر اين است كه تجليل  از بزرگان و دستاوردهاي گذشته آنان منجربه ايجاد انگيزه در ديگران مي شود.
به نظر شما دانشگاه و مسئوليني كه امروز در دانشگاه هستند چطور مي تواند از كساني كه الگو و شايسته بودند تقدير كند كه هم قدردان زحمات آنها بوده و هم بتواند اين فرهنگ را به نسل آينده منتقل كند؟
دانشگاه بايد چارچوب هايي را قرار دهد كه امكان معرفي دستاوردهاي تمامي گذشتگان در حيطه ها و ابعاد مختلف فراهم شود اين امر به ايجاد دامنه اي كامل از يافته هاي دانشگاه منجر مي شود زيرا رسالت اصلي دانشگاه ما آموزش، پژوهش و ارائه خدمات است بنابراين اين ابعاد اگر ملاك قرار گيرد و در سطوح مختلف سازماندهي شود، صرفا از خدمات  پزشكي بودن فاصله گرفته و به  لايه هاي پرستاري، پيراپزشكي، تغذيه، بهداشت و پتانسيل هاي دانشكده اي، پژوهشكده اي و مراكز درماني هم وارد شده و اساتيدو پيشكسوتان راشناسايي كنيم.
براي اينكه زمينه ارتباط فراهم شود بايد دانش آموختگان را شناخت و با آنان ارتباط برقرار كرد. به نظر شما راه ارتباطي با اين دانش آموختگان چيست؟ 
با فراهم كردن زيرساخت ها و شرايطي كه افراد با سطوح علمي، سلايق،نگاه و نگرش متفاوت خود را هم راي و هم جهت با دانشگاه بدانند. براي جذب بيشتر بايد كمبودها و مظلوميت را كنار گذاشته و به تبليغات در زمينه هاي ديگر و از طريق نقاط قوت خود از جمله نشت ها، راديو سلامت ، شبكه آموزش و روزنامه هاي سلامت بپردازيم. در اين زمينه لازم است دانشگاه سرمايه گذاري كند، البته مهمترين نقش را دانشكده ها و مراكز درماني با سابقه و قدمت بيشتر برعهده دارند. هم اكنون فارغ التحصيلان مقاطع و رشته هاي مختلف با هم در ارتباط هستند و نشست هاي سالانه دارند و با شناسايي يك نفر مي توان به يك گروه دست پيدا كرد.البته دانشگاه هم بايد به معرفي خود بپردازد تا دانش آموختگان در هرجاي دنيا كه هستنداحساس تعلق كنند. در دانشكده پيراپزشكي هم بايد بيشتر در اين فرآيندها متمركز شويم تا بتوانيم به شناسايي بيشتر دانش آموختگان بپردازيم و تحقق اين امر به برنامه ريزي جدي از سوي دفتر دانش آموختگان نياز دارد.
همچنين  دانشگاه مي تواند پارك انديشه و سيستم سامانه مجازي را راه اندازي كند، اين مراكز خود مي توانند فرآيند هاي اقتصادي داشته و خود كفا عمل كنند.
به نظر شما دانشگاه چه برنامه هايي را مي تواند براي استفاده از پتانسيل علمي ، فرهنگي و .. دانش آموختگان خود استفاده كند .؟
قطعا بررسي سوابق دانش آموختگان در دانشگاه نشان مي دهد غريب به اتفاق آنان در داخل و خارج از كشور شخصيت هاي موفق در حيطه هاي كار ي خود هستند .دانشگاه مانند هر سازماني براي اينكه بتواند به شكل پويا به توسعه خود ادامه دهد نياز به تعامل با ساير ابعاد جامعه دارد، براي ارائه خدمات بهتر ومناسب تر بايد ارتباطات خود را گسترش دهد، دانش آموختگان همان ستوني هستند كه دانشگاه ناخواسته در بنيادهاي اجتماعي، فرهنگي، اقتصادي جامعه دارد ولي هنوز به آن مرحله نرسيده كه از آنها به درستي استفاده كند، اين مناسبت ها وفعاليت هاي دفتر ارتباط با دانش آموختگان مي تواند پايه هايي براي توسعه تعامل با اين نيروها قرار گيرد .
در اين نمايشگاه علاوه بر دانشكده‌ها، بيمارستان‌ها، مراكز تحقيقاتي و معاونت‌ها هم حضور خواهند داشت. به نظر شما حضور همه واحدها در كنار هم چه پيامي براي افراد داخل و خارج دانشگاه خواهد داشت؟
در سطح داخلي احساس تعلق، وحدت، غرور و هميت دانشگاهي را ايجاد مي كند و در يك مقطع زماني گسترش هاي كمي دانشگاه را كه در طول سالها در ابعاد مختلف ارائه خدمات آموزشي، پژوهشي و مراقبتي در كنار هم نشان مي دهد، اين امر امكان تعامل بين واحدها را فراهم كرده و فرصتي را براي پرداختن به وجوه اشتراك آنها ايجاد مي كند.
همچنين در لايه هاي و سطوح مختلف احساس مشاركت در دستاوردها و موفقيت هاي دانشگاه را به همراه خواهد داشت و به شناخت بيشتر پتانسيل ها و ظرفيت هاي موجود در داخل منجر مي شود.
براي افراد خارج از دانشگاه پتانسيل ها و توانمندي هاي خانواده بزرگ دانشگاه علوم پزشكي تهران را نشان مي دهد و امكان ارتباط صنعت را با ساختار نظام آموزش عالي در حيطه پزشكي فراهم مي كند ، قطعاً دانشگاه علوم پزشكي تهران در سطح كشور به علت وجود بيشترين زيرساخت ها و توامندي ها مي تواند اين ارتباطات را ايجاد كرده و ارتقا دهد و اين نمايشگاه ها براي نمايش اين پتانسيل ها به بخش بيروني و همسو كردن آنها با دانشگاه موثر است.
مهم‌ترين برنامه‌ي دانشكده پيراپزشكي در سال آينده چيست؟
در برنامه ريزي سال آينده به دو محور آموزش و پژوهش به شكل ويژه تري  توجه شده است. در بعد پژوهشي در سال جاري با توجه به افزايش دانشجويان  تحصيلات تكميلي يك آزمازشگاه تحقيقاتي راه اندازي كرديم و انشاا.. به ياري خدا و حمايت دانشگاه در سال آينده دو مركز تحقيقاتي ديگر را خواهيم داشت كه اكثراً در حيطه هاي آزمايشگاهي بوده و به ارائه خدمات تخصصي تر بپردازيم. در بعد آموزش با وجود محدوديت هايي موجود توسعه تحصيلات تكميلي و تبديل شده به قطب آموزشي در حيطه هاي پيراپزشكي را داريم و لازمه اين امر دارا بودن استاندارهاي آموزشي در فرآيندهاي پشتيباني و بهرمندي از توسعه فضاي فيزيكي ، منابع و جذب نيروي انساني است.
سخن پاياني:
دانشگاه علوم پزشكي تهران اسوه عشق در خدمت به مردم است و انسجام صادقانه و ايثار سطوح مختلف همكاران در نماد آموزش عالي بودن دانشگاه موثر بوده است و بايد هر چه بيشتر به معرفي دانشگاه در جنبه هاي عشق و ايثار پرداخته شود و مورد بازشناسي قرارگيرد .

کلمات کلیدی