گفت‌وگو با مصطفی ربیعیان پیشکسوت دانشکده پیراپزشکی

گفت‌وگو با مصطفي ربيعيان پيشكسوت دانشكده پيراپزشكي

مصطفي ربيعيان در گفت‌وگويي به بيان ديدگاه‌هاي خود در رابطه با برگزاري مراسم هشتادمين سالگرد تأسيس دانشگاه پرداخت.

 

 

به گزارش روابط عمومي دانشكده پيراپزشكي، در آستانه برگزاري مراسم هشتادمين سالگرد تأسيس دانشگاه به گفت و گو با مصطفي ربيعيان عضوهيات علمي و از پيشكسوتان دانشكده، پرداختيم.
در آستانه برگزاري مراسم بزرگداشت هشتادمين سالگرد تأسيس دانشگاه هستيم برگزاري اين مراسم چه چيزي را در ذهن شما تداعي مي‌كند؟
دانشگاه علوم پزشكي تهران به‌عنوان دانشگاه مادر اولين دانشگاه ايران است. البته 80 سال در مقايسه با كشورهاي ديگر كه سابقه دانشگاه به 300 تا 400 سال مي‌رسد، سال‌هاي زيادي نيست.
در مورد خاطرات اوايل سال‌هاي خدمت خود، گذشته و تاريخچه اين دانشكده بفرمائيد.
ساختمان‌هاي اوليه دانشگاه در دانشكده پزشكي و سنگي موجود در پشت‌بام كه تاريخ تأسيس 1313 و نام معمار در آن حك‌شده است، كلاس‌ها و عظمت آن‌ها نشان‌دهنده آينده‌نگري در آن زمان بوده است.
درگذشته رشته‌هاي مثل مدارك پزشكي، راديولوژي و علوم آزمايشگاهي به‌صورت دوره‌هاي وابسته به دانشكده پزشكي و در داخل اين دانشكده تدريس مي‌شد. در حدود سال 1370 زمزمه‌هاي تأسيس اين دانشكده به همت دكتر باستان حق شنيده شد و از آن زمان رسماً دانشكده پيراپزشكي با يك اتاق در سالن شهداي دانشكده پزشكي و دو كلاس در طبقه سوم اين دانشكده با 3 الي 4 نفر كارمند تأسيس شد.
عضو هيات علمي دانشكده در خصوص اولين‌هاي دانشكده گفت: بنده از همان زمان تا سال 1376 مسئوليت فعاليت‌هاي اداري- مالي را بر عهده داشتم و اولين ساختمان قديمي خريداري‌شده، براي دانشكده در كوچه فردانش قرار داشت.
اولين گروهي كه بيشترين عضو هيات علمي را جذب كرد گروه مدارك پزشكي بود و اولين كتاب‌هاي دانشكده براي راه‌اندازي كتابخانه يك سري 15 جلدي لغت‌نامه دهخدا از انتشارات دانشگاه تهران بود.
وي هدف و استراتژي دانشكده را در آن زمان توسعه دانست و گفت: در ابتدا مقاطع تحصيلي كارداني در دانشكده وجود داشت و از همان زمان برنامه‌ريزي براي دوره‌هاي كارشناسي انجام شد و از سال 1382 كه بنده در آن زمان معاون آموزشي بودم به دنبال ايجاد دوره‌هاي تحصيلات تكميلي بوديم، اولين برنامه تحصيلات تكميلي مصوب دانشكده دوره كارشناسي ارشد هماتولوژي بود و تا هم‌اكنون كه در مقاطع مختلف دانشجو تحصيلات تكميلي در اين دانشكده مشغول به تحصيل هستند.
وي افزود: دانشكده پيراپزشكي درگذشته چندان شناخته‌شده نيست اما هم‌اكنون توانسته در سطح ملي جايگاه خود را تثبيت كند و پتانسيل‌هاي زيادي نيز براي مطرح‌شدن در سطح بين‌المللي دارد. 
دانشجويان دانشكده ما در آزمون كارشناسي ارشد و دكتري ظرفيت‌هاي زيادي از قبولي را به خود اختصاص مي‌دهند و اين تلاش دلسوزانه اعضاي هيات علمي را مي‌رساند، يكي از علل اصلي اين موفقيت به‌ويژه در رشته مديريت انجام پروژه دانشجويان اين رشته در حد پايانامه است كه اين امر به محقق و پژوهشگر شدن دانشجويان كمك مي‌كند.
برپايي نمايشگاه تاريخچه و دستاوردهاي دانشگاه به‌عنوان يك برنامه تبليغات چه تأثيري در ترسيم راه آينده خواهد داشت؟ 
100 درصد تأثير دارد. در اوايل دانشكده در نمايشگاه‌ها دست‌خالي بود و اين رقابت با ساير دانشكده‌ها به حفظ و ارتقا سطح علمي دانشكده كمك كرد و هم‌اكنون جايگاه خود را يافته و بايد به اين فرآيند ادامه دهد.
 دانشگاه ما رتبه اول كشور دارد كه حاصل تلاش استادان و دانشجويان آن بوده فكر مي‌كنيد تبليغات در حفظ و ارتقاي اين رتبه براي دانشگاه چه اثري دارد؟
اين تبليغات بسيار مؤثر خواهد بود و زماني كه ما در كنار ساير دانشكده‌ها قرار مي‌گيريم با مقايسه خود با ديگران به دنبال بهبود و ارتقا خواهيم بود.
 در اين نمايشگاه علاوه بر دانشكده‌ها، بيمارستان‌ها، مراكز تحقيقات و معاونت‌ها هم حضور خواهند داشت. به نظر شما حضور همه واحدها در كنار هم براي افراد داخل و خارج دانشگاه چه پيامي دارد؟
تلاش ما براي پيشرفت و تعالي كشور را مي‌رساند ما مي‌خواهيم جز دانشگاه‌هاي مطرح دنيا باشيم در 10 الي 15 سال گذشته جز 500 دانشگاه مطرح نبوديم ولي اكنون توانستيم به رتبه‌هاي خوبي را دست‌يابيم.
وقتي به گذشته نگاه مي‌كنيم اسامي استادان به نام و برجسته‌اي در كارنامه دانشگاه مي‌بينيم كه منش و اخلاق آن‌ها مثال‌زدني است چطور مي‌توان منش و اخلاق آن‌ها را بين افراد جديد ترويج كرد؟
نمونه‌هاي بسياري از اساتيد بااخلاق را در دانشگاه وجود دارد كه لازم است اين افراد به نسل جوان معرفي شوند در درجه اول بايد اين افراد شناسايي و معرفي شوند در اكثر موارد چون افراد متواضعي هستند به دنبال مطرح‌شدن نيستند پس بايد معرفي شوند تا بتوانند الگوي ديگران قرار گيرند.

کلمات کلیدی