دکتر جزایری: نسل امروز باید بداند که این دانشگاه با آنچه هست، آسان به دست نیامده
استاد پيشكسوت دانشكده تغذيه، نمايش هشتاد سال تلاش دانشگاه را در اين مراسم، نشانه بلندهمتي كساني دانست كه تمام عمر خود را براي پيشرفت دانشگاه صرف كردند.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در آستانه هشتادمين سالگرد تصويب قانون تأسيس دانشگاه، با دكتر جزايري استاد پيشكسوت دانشكده تغذيه در خصوص برگزاري اين مراسم به گفتوگو نشستهايم كه در ادامه ميخوانيد.
با توجه به اينكه در آستانه برگزاري مراسم هشتادمين سالگرد تأسيس دانشگاه هستيم فكر ميكنيد مرور تاريخچه 80 ساله دانشگاه و بيان خاطرات گذشته از زبان پيشكسوتان، چه پيامي را به ديگران منتقل ميكند؟
برگزاري چنين مراسمي باعث ميشود جوانان و افرادي كه بهتازگي وارد نظام آموزش پزشكي شدهاند بدانند شرايط دانشگاه در 80 سال پيش با امروز بسيار متفاوت بوده. مردان بزرگي تلاش كردند تا با پيمودن مسيري سخت اما همتي بلند دانشگاه را تأسيس كنند. گذشتگان همواره چراغ راه براي آينده هستند تا كسب موفقيتها ادامه داشته باشد. نسل امروز بايد بداند كه اين دانشگاه با آنچه هست، آسان به دست نيامده و مهمتر اينكه، چطور راه گذشتگان را ادامه دهند و براي فردايي بهتر شرايط را مهيا كنند. چطور از مشكلات گذشته درس بگيرند و در پي حل آنها برآيند. در همهي دنيا مهمترين عامل پيشرفت علم، نيروي انساني است. تكنولوژي امروز مرهون زحمات نيروي انساني ديروز است. مراسم 80 سالگي دانشگاه و بيان اتفاقاتي كه در آن رخداده حاكي از آن است كه نيروي انساني در دانشگاه تهران، بهخوبي رسالت خود را به انجام رسانده است.
تصور ذهني افراد از وقايع دانشگاه در اين 80 سال متفاوت است، شما بهعنوان يكي از پيشكسوتان رشته تغذيه، وقتي به هشتادسالگي دانشگاه فكر ميكنيد چه چيز در ذهنتان تداعي ميشود؟
تداعيكننده سرآمدي دانشگاه در اين سالهاست عليرغم همه مشكلات كارهاي بزرگي به دست تواناي انسانهاي بزرگ در اين دانشگاه انجامشده است. متأسفانه بسياري از فارغالتحصيلان اين دانشگاه به خارج از كشور مهاجرت كردهاند اما خوشبختانه توانستند با توانمنديهاي خود نام دانشگاه تهران و ايران را به همه بشناسانند. ما بهعنوان معلم دانشگاه، دو رسالت مهم بر عهدهداريم. يكي اينكه دانشي را در قالب يكرشته، به دانشجو بياموزيم و ديگر اينكه استفاده آن را در جهت رفاه و سلامت جامعه به او ياد بدهيم.
همه مراكز علمي و اجرايي به اين ميانديشند كه موفقيتهايشان را به سازمانهاي ديگر معرفي كنند. به نظر شما چگونه ميتوان از مراسم 80 سالگي دانشگاه براي معرفي موفقيتها و دستاوردهاي آن استفاده كرد؟
برگزاري اين مراسم فرصت مناسبي است كه مسير 80 سال تلاش بيشائبه گذشتگان اين دانشگاه را براي همه به تصوير بكشد. هشتاد سال پيش در اين دانشگاه ارائه طرح، نظر و ايده جديد آسان نبود اما با اين وضع كساني كه پيشرفت دانشگاه جزء آرزوهايشان بود زحمات فراواني كشيدند تا دانشگاه امروز به اينجا برسد.
البته شروع كار از دارالفنون بود اما دانشگاه بايد بهصورت مدرنتر و جديدتر تشكيل ميشد. من هميشه به دانشجويانم ميگويم همهكساني كه در آن دوران براي تحصيل به خارج از كشور رفتند همگي به ايران بازگشتند و دانش خود را براي اين مملكت بكار گرفتند. معرفي اين افراد و تلاشهاي آنها در اين مراسم، ضمن ايجاد انگيزه بيشتر براي جوانان ميتواند شيريني نتيجه تلاشها را براي همه دوچندان كند.
معمولاً در دانشگاه برنامههاي بسياري برگزار ميشود يكي از آنها همين نمايشگاهي است كه در حاشيه مراسم هشتادسالگي برپا خواهد شد. فكر ميكنيد اين نمايشگاه چه اندازه به حفظ تاريخچه دانشگاه كمك ميكند؟
وقتي انسان به چشم خود تصاوير فعاليتهايي كه درگذشته صورت گرفته را ميبيند قدر امكاناتي كه امروزه در اختيار دارد را بهتر و بيشتر ميداند. چند سال پيش نمايشگاهي در دانشكده بهداشت برپا شد. همانطور كه ميدانيد دانشكده بهداشت از دانشكدههاي قديمي كشور بوده و نقش مهمي در مبارزه با كنترل بعضي از بيماريها مانند مالاريا داشته است. در بازديد از اين نمايشگاه ميكروسكوپي ديدم كه واقعاً جزء تاريخ پزشكي بود. بسيار برايم جالب بود كه درگذشته ميتوانستند با اين ميكروسكوپ كار كنند. درواقع ديدن اينگونه ابزار و مشاهده شرايط كار گذشتگان در هر حرفه، ميتواند ايده و طرحهاي جديدي را براي بازديدكنندگان به همراه داشته باشد، ضمن اينكه آنها با ابزار و شرايط اوليه آشنا شدهاند و قدر امكاناتي كه امروزه براي كار در اختياردارند را بهتر ميداند.
دانشگاهيان چگونه مي توانند با مروري بر گذشته به نقاط قوت و ضعف دانشگاه پي ببرند؟
بايد تاريخچه دانشگاه مطالعه شود. تاريخ بايد توصيفي باشد نه تحليلي؛ يعني اگر قرار است تاريخي بر اي دانشگاه نوشته شود نبايد فقط به ذكر اتفاقات اكتفا كرد. بلكه بايد تحليلي از فعاليتها و درستي و نادرستي انجام آنها نگاشته شود. درواقع در بيان وقايع گذشته اشاره به فعاليتهاي آموزشي، پژوهشي و جنبههاي كاربردي آنها و اينكه چه تأثيري در وضعيت زندگي مردم داشته ضروري است.
حضور يكپارچه دانشكدهها، بيمارستانها، معاونتها، مراكز تحقيقاتي در اين نمايشگاه نشانگر چيست و چه پيامي ميتواند براي افراد داخل و خارج دانشگاه داشته باشد؟
بزرگترين پيامي كه ميتواند داشته باشد اين است كه هيچ كاري بهتنهايي انجام نميشود. كارهاي موفق و بزرگ هميشه توسط يك گروه انجامشده است. اگر از افراد قديمي دانشگاه هم بپرسيد خواهند گفت كه كارها هميشه جمعي بوده. همه مسائل ابعاد مختلفي دارند براي پرداختن به هر موضوعي، هر شخصي يك جنبه از آن را مشاهده و بيان ميكند و نتيجهاي هم كه گرفته ميشود بهتر و پختهتر خواهد بود.
در تاريخ دانشگاه، نام پيشكسوتان و صاحبنظران بزرگي (حتي افرادي كه در قيد حيات نيستند) كه منش و اخلاقشان مثالزدني است به چشم مي خورد، چطور ميتوان محسنات آنها را به نسل جديد منتقل كرد؟
ميتوان با چاپ كتابي از عكسها و زندگينامه اساتيد پيشكسوت يا برگزار كردن همايشي يكروزه مبني بر معرفي اين عزيزان به دانشجويان و دانشگاهيان، مقام اين اساتيد را پاس داشت.
بزرگترين ميراث هر دانشگاهي دانشآموختگان دانشكدهها هستند فكر ميكنيد حضور دانشآموختگاني كه با دانشكده خود ارتباط دارند چه نقشي در برگزاري اين مراسم خواهد داشت؟
حضور دانشآموختگان بايد ركن اصلي اين مراسم باشد چراكه آنها نقش دانشگاه را در خارج از دانشگاه به تصوير ميكشند. حتي دانشآموختگاني كه در ساير سازمانها و مؤسسات يا خارج از كشور خدمت ميكنند نيز ميتوانند از شرايط و امكانات محل خدمت خود به نفع دانشگاه كمك كنند.
به نظر شما چگونه ميتوان از پتانسيل دانشآموختگان در راستاي اهداف دانشگاه بهرهمند شد؟
پتانسيلي كه در دانشآموختگان وجود دارد بايد سازماندهي و نظاممند شود. شايد بهعنوان يك طرح تحقيقاتي بتوان آن را موردبررسي قرارداد و از نتايج آن براي برنامهريزي همكاريهاي دوجانبه استفاده كرد.
اگر بخواهيد دانشگاه علوم پزشكي تهران را با قدمت 80 ساله معرفي كنيد بهترين جملهاي كه به ذهنتان ميرسد چيست؟
اگر بخواهم در سطح كلان دانشگاه را معرفي كنم بايد بگويم دانشگاه تهران نقش مؤثري در بهبود وضعيت معيشتي، سطح سواد و بهداشت جامعه داشته است.
تمامي رشتههاي موجود در اين دانشگاه با سلامت مردم مرتبطاند شما چه توصيه و پيامي براي دانشجوياني رشته تغذيه كه رشتهاي تأثيرگذار در سلامت عمومي جامعه است، داريد؟
اينكه دانشجو بياموزد از علمش چگونه استفاده كند بسيار مهم است. بايد بداند كه توجه به تغذيه مسئله مهمي است، نتايج تحقيقات و بررسيهاي مختلف نشان داده، يكي از عوامل مؤثر در پيشگيري و درمان بيماريها، تغذيه سالم است بنابراين تمامي كساني كه در اين رشته تحصيل و يا خدمت ميكنند بايد اهميت و نقش رشته خود را بدانند و براي داشتن جامعهاي سالم تلاش كنند.
ارسال به دوستان