دکتر کاویانی جشن یکپارچه دانش آموختگان را همچون سرود ملی باعث اتحاد و انسجام دانشگاهی عنوان کرد

دکتر کاویانی جشن یکپارچه دانش آموختگان را همچون سرود ملی باعث اتحاد و انسجام دانشگاهی عنوان کرد

رئیس دانشکده مجازی، برقراری ارتباطات دانش آموختگان با دانشگاه در فضای مجازی و همچنین مجازی شدن رشته ها را ضرورتی برای دانشگاه در عصر حاضر دانست.

 

گالری عکس

در آستانه برگزاری سومین جشن یکپارچه به مصاحبه با دکتر کاویانی رئیس دانشکده مجازی رفتیم تا به این بهانه کمی بیشتر راجع به این دانشکده تازه تاسیس و فعالیت های انجام شده در آن بدانیمشما را به خواندن مطالب زیر دعوت می کنیم.
آقای دکتر خیلی متشکر از این که قبول زحمت کردید. در ابتدا توضیحی در رابطه با دانشکده مجازی ، تاریخچه تاسیس و این که چه رشته هایی در چه مقاطعی دارد و تاکنون چند فارغ التحصیل داشته بفرمایید؟ 

به نام خدا. دانشکده مجازی از سال 1389 عملا با اخذ مجوز از وزارت بهداشت راه اندازی و از سال 91 رسماً افتتاح شد. در این دانشکده طبیعتاً به موضوع امروزه و استفاده از فناوری های روز برای آموزش و پژوهش و خدمت رسانی و حتی ماموریت های اصلی دانشگاه توجه می شود. شاید بتوان گفت که تصور دانشگاه بدون توجه به مسایل مجازی و استفاده از کاربردهای فضای مجازی مانند زندگی امروزه بدون داشتن تلفن همراه است، اگرچه مدت زیادی بود که تعداد کمی از موبایل استفاده می کردند ولی الان وضعیت متفاوت است، بنابراین دانشکده مجازی برای دانشگاه یک ضرورت است. ما در حال حاضر در دانشکده سه گروه فعالیتی و سه هدف گذاری مختلف داریم، یکی از این ها مرتبط با دانشگاه است که یادگیری الکترونیک در مقطع کارشناسی ارشد به عنوان شاخص ترین رشته در این بخش است، موضوع دوم مجازی سازی رشته هایی است که در دانشگاه تدریس می شود و ما کمک می کنیم تا به صورت رشته مشترک در این تدریس تسهیل شود مانند رشته های کتابداری، آموزش پزشکی، و نظارت بر امور دارویی که  به ترتیب با همکاری دانشکده پیراپزشکی، پزشکی و داروسازی انجام می شود. این رشته ها در حال حاضر در مقطع کارشناسی ارشد است، در رشته آموزش پزشکی که سابقه طولانی تری دارد قبل از سال 92، 16 فارغ التحصیل داشتیم و امسال نیز 11 دانشجوی فارغ التحصیل در رشته آموزش پزشکی داریم. در رشته های دیگر نیز مجموع تقریبا 100 نفری دانشجو داریم. نگاه به دانشکده مجازی نگاه توسعه بدون محاسبه نبوده و در واقع نخواستیم تولید انبوه دانشجو داشته باشیم؛ علی رغم این که شاید در دانشکده مجازی این طور احساس شود که امکان توسعه بیشتر وجود دارد اما بسیار به کیفیت آموزش و مطالعات کیفی داشتیم و بنابراین تعداد دانشجویان ما کماکان تقریبا معادل همان رشته ها به صورت حضوری است و رشته پزشک خانواده هم که 43 دانشجوی جدید دارد از موضوعاتی است که از سال 92 شروع شده و فارغ التحصیلان این رشته نیز کم هستند. در کل با توجه به جدید التاسیس بودن دانشکده فارغ التحصیلان زیادی نداریم و امیدوارم در سالهای آینده تعداد بیشتری فارغ التحصیل از این دانشکده در جشن یکپارچه شرکت کنند.
شما به مجازی شدن رشته ها در دانشکده اشاره کردید، در حال حاضر می توان گفت شما به دانشکده های دیگر همیاری می دهید تا رسالت خود را تکمیل کنند،برای این قسمت شما تاکنون با کدام دانشکده ارتباط  داشتید؟ و چه برنامه ای برای سایر دانشکده ها دارید؟
فعلا کارهایی که به صورت مشخص و در حال اجرا داریم و از پیش عملیاتی شده، برنامه هایی است که با گروه پزشکی و آموزش دانشکده پزشکی، دانشکده پیراپزشکی و داروسازی انجام دادیم. البته مذاکرات بسیار جدی با دانشکده بهداشت داشتیم که منجر به توافق شده و ان شاالله به زودی اجرا خواهد شد و در آینده ای نه چندان دور خبرهای خوشی برای پذیرش دانشجو در دیگر رشته ها خواهیم داشت. این آموزشهای مجازی در خود دانشکده و یا در قالب دوره هایی در این دانشکده برگزار می شود. این ها معمولا blended course است یعنی هم آموزشهای مجازی وجود دارد و هم کلاس های حضوری.
عمده درس در فضای cybernetic و مجازی ارائه می شود و تنها بخش خاصی و در برخی رشته ها یک بلوک حضوری در ابتدا، وسط و انتهای ترم داریم و در نهایت امتحان می گیریم. یعنی حضور دانشجو در دانشگاه برای 4 بار کافی است. این رشته ها حتی اگر blended باشد یعنی مخلوطی از آموزشهای مجازی و حضوری، بخش آموزش مجازی آن بسیار موفق تر است.
این که دانش آموختگان با دانشگاه محل تحصیل خود ارتباط داشته باشند یکی از برنامه هایی است که اکثر دانشگاههای معتبر دنیا به دنبال آن هستند و دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز به دنبال این اتفاق است. دفتر دانش آموختگان با همین هدف در دانشگاه تاسیس شده؛ فکر می کنم دانشکده مجلزی  می تواند بهترین  راهکارها و راهبردها را برای جذب همکاری دانش آموختگان داشته باشد، به نظر شما این دانشکده  چه نقشی را می تواند برای حفظ  ارتباط دانش آموختگان با دانشگاه ایفا کند؟
دانش آموختگان دانشکده ما، این که علی رغم تحصیل در دانشکده مجازی تعصب و عرق کافی به دانشگاه علوم پزشکی تهران دارند بسیار برای ما افتخار آمیز است.
در مورد سوال شما محیط اجتماعی ما جواب می دهد و محیط های اجتماعی مجازی عصر حاضر ارتباطات را بسیار سریعتر و راحت کرده است  و همین اتفاق برای فارغ التحصیلان  این دانشگاه نیز می افتد. کمکی که دانشکده مجازی می تواند انجام دهد  ایجاد آن بستر و فضای مناسب است که دانش آموختگان حتی سالهای دور بتوانند همدیگر را پیدا کنند، شاید بهترین راه حل برای چنین کاری ایجاد شبکه اجتماعی فارغ التحصیلان باشد که دانشکده مجازی می تواند از این امر حمایت کند و برای کمک به این موضوع مهم در دانشگاه نقش محوری داشته باشد.
چنین ساختاری در وب سایت دفتر ارتباط با دانش آموختگان دیده شده است. باتوجه به نقش دانشکده مجازی برای استفاده از شبکه های مجازی برای آموزش و ارتباط، و همچنین در فرهنگ سازی ارتباطات مجازی، اگر بتوانیم از همکاری آن برای راه اندازی شبکه مجازی دانش آموختگان استفاده کنیم این دفتر را در رسیدن به هدف خود که همان جمع کردن و گرد هم آوردن دانش آموختگان  مختلف است کمک نماید.

باتوچه به تاسیس دفتر دانش آموختگان در دانشگاه و دانشکده ها، فکر می کنید نقش  این دفتر چه در سطح ستادی و چه در سطح دانشکده چقدر می تواند مفید باشد؟ چه پیشنهاد و توصیه ای را برای این هدف مناسب تر می دانید  ؟
من فکر می کنم که این دفتر برای دانشگاه لازم است چنان که همه دانشگاههای معتبر این دفتر را دارند، دومین نکته این است که فردی که این کار را انجام می دهد بسیار مهم است که من فکر می کنم در 50 سال اخیر اگر بگردیم کسی را بهتر از دکتر بهادری که انتخاب شده و همه ما افتخار شاگردی ایشان را داریم پیدا نخواهیم کرد. تصور من این است که این موضوع اگر فقط در مرحله ارتباط و دیدن همدیگر باقی بماند، این دفتر ماندگار نخواهد ماند. بنابراین باید جاذبه های ویژه تری برای این ارتباط ایجاد کرد. به عنوان مثال اگر یک شبکه اجتماعی خاص داشته باشید و فعالیت جذاب خاص و خیریه مانند تیم پیشکسوتان ورزشی که فقط برای این که هم دیگر را ببینند تشکیل نشده بلکه برای این که دوباره ورزش کنند و در مسابقه شرکت کنند به وجود آمده، این دفتر نیز جذابیتی برای پیشکسوتان ایجاد کند. برای این دفتر یک کار گروهی لازم است که فکر کنند چه جذابیت هایی می توانند ایجاد کنند که فارغ التحصیلان وقتی از این جا می روند تنها انگیزه آنها جستجوی احوال هم دیگر نباشند بلکه مشارکت در یک حرکت اجتماعی که جذابیت خاص برای عموم افراد دارد.
خیلی متشکریم توصیه های خوبی  کردید البته مقدمات کار گروه فراهم شده است این که ما نمایندگانی از دانشکده ها داریم و جلساتی هر ماه برگزار می شود در راستای همین مسئله است و هدف دفتر همین بوده است  و ما امیدواریم بتوانیم از طریق نمایندگان دانشکده ها کار گروه را انسجام بیشتری بدهیم.

به نظر شما این که هر دانش آموخته ای از هردانشکده ای و در هر مقطعی می تواند در جشن یکپارچه می تواند شرکت کند چقدر می تواند مفید باشد و چه بستری را می تواند برای ارتباطات قوی تر دربین مقاطع مختلف تحصیلی این دانشگاه به وجود بیاورد؟
این اقدام، اقدام بسیار مثبتی است. از این جهت که غیر از جنبه های اجتماعی و انسانی که دارد خیلی موقع ها این افراد را که فارغ التحصیل یک دانشگاه هستند در یک محیطی خارج از مقام و منزلت اجتماعی خود در کنار هم قرار می دهد و این مسئله می توانند گره گشای کار همدیگر باشد. من یاد دارم جشن بیست و پنجمین سال ورود مان به دانشکده پزشکی را که برگزار کردیم و من بانی این مراسم بودم باعث ارتباط نزدیکتر بین دوستان شد. ببینید یک دانشگاه اگر میخواهد برند و چهره متمایز داشته باشد باید در چهره دانش آموختگان خودش دیده شود و این جشن ها کمک می کند که این احساس علاقه، همبستگی و غرور دانشگاهی بیشتر مورد توجه قرار گیرد. و چه تشابه خیلی زیبایی است که بگوییم جشن یکپارچه می تواند نقش سرود ملی را برای دانشگاه ایفا کند.
وقتی فارغ التحصیلان رشته ها و مقاطع مختلف دور هم جمع می شوند باعث می شود احساس کنند که در یک دانشگاه استخوان دار و ریشه دار تحصیل می کنند و زمانی که فارغ التحصیل می شوند همگان دیده می شوند.
وجه تشابه بسیار زیبایی بود که اشاره فرمودید. فکر می کنید حمایت مسئولین دانشگاه و دانشکده ها چقدر می تواند به دفتر ارتباط با دانش آموختگان برای رسیدن به هدف و رسالتی که برایش معین شده کمک کند؟
قطعاً اگر دانشکده ها همکاری نداشته باشند این کار میسر نیست و قطعاً برای چنین کار بزرگی که هم ارزش کاری و هم ارزش روانی دارد و در کل کار جالبی می باشد مقاومت نمی کنند و مورد توافق نظر همه می باشد. در این دانشکده نیز  همین گونه است و برای دفتر ارتباط با دانش آموختگان اهمیت ویژه ای قائل هستیم. 
آقای دکتر چه پیامی برای دانش آموختگان شرکت کننده در این مراسم دارید، چه پیامی برای خانواده واساتیدشان که سالها زحمت کشیدند و آنها را کمک کردند تا بتوانند در مسیر رو به ترقی حرکت کنند.  
من به فارغ التحصیلان دانشکده مجازی تبریک می گویم. هم عید مبعث حضرت رسول اکرم (ص) را و هم تبریک  ویژه برای شرکت در سومین جشن یکپارچه و تبریک خیلی خاص تر به دانشجویان دانشکده مجازی به خاطر این که راهی که انتخاب کردند راه روز آمدی می باشد و این یک مزیت نسبت به افرادی که به صورت حضوری رشته ها را می گذرانند دارد و اساتیدی که به این دانشجویان درس می دهند نسبت به سایر اساتید آشنایی بیشتری با تکنولوژی روز داشتند که درس را به این صورت ارائه بدهند. بنابراین فارغ التحصیل دانشکده مجازی بودن یک افتخار ویژه تری در دانشگاه علوم پزشکی تهران می باشد و امیدوارم با این افتخار بتوانند کار آمدتر هم باشند زیرا اگر کارآمدی وجود نداشته باشد ارزش ها هم ازبین می رود. همچنین روزگارخوشی را برای همه دانشجویان و اساتید که با ما همکاری کردند از خدا آرزومندم.
برای کسانی که کار اجرایی این برنامه را به عهده دارند چه توصیه و پیشنهادی دارید؟
از برگزارکنندگان این جشن خیلی تشکر می کنم به موضوعی پرداختند که شاید در شروع خیلی کمتر دیده شود و زحمات زیادی متحمل می شوند و آخر کار محصول آن طوری می باشد که خستگی از تن آنها بیرون می رود. 

 

کلمات کلیدی