دکتر رستمیان در حاشیه همایش سلامت و زندگی: دانشگاه باید دانش را اختیار مردم قرار دهد و در جهت شناسایی و حل مشکلات جامعه خود را مسئول بداند

ه گزارش روابط عمومی دفتر ارتباط با دانش آموختگان دویستمین همایش سلامت و زندگی در سیزدهمین سالگرد برگزاری این همایش با موضوع احترام و با حضور پیشکسوتان حوزه علم، هنر و ورزش با همکاری دفتر ارتباط با دانش آموختگان دانشگاه علوم پزشکی تهران در 26 بهمن در تالار ایوان شمس شهرداری برگزار شد.

دکتر رستمیان رئیس بخش روماتولوژی مجتمع بیمارستانی امام خمینی در مصاحبه با دفتر ارتباط با دانش آموختگان در رابطه با همایش سلامت و زندگی گفت: جا دارد از دفتر ارتباط با دانش آموختگان تشکر کنم که باعث ایجاد این پیوند شده و در کنار استاد بهادری بوده‌اید. استاد بهادری همیشه توصیه می‌کرد کسانی که در دانشگاه و در این مجموعه استاد هستند باید با جامعه در ارتباط باشند و اساتید در رشته های مختلف دانش خود را به جامعه منتقل کنند و مردم با دانش از سلامتی خود مراقبت کنند ایشان تاکید می‌کردند که مردم را به دانشگاه دعوت کنیم تا فاصله‌ی دانشگاه با مردم کم شود و در واقع دانشگاه وارد جامعه شود در دنیا نیز نقش دانشگاه بر همین مبناست و نقش دانشگاه‌ها فقط دادن مدرک نیست. بلکه هدف این است که مسیر را به داخل جامعه باز کند و سطح سواد سلامت و مراقبت از خود در جامعه ارتقاء یابد و این جزو وظایف دانشگاه‌ است که مردم یک سطح سواد بالاتری داشته باشند و آن را اجرا کنند و در واقع بتوانیم نقش خودمراقبتی را در جامعه افزایش دهیم.
 در WHO دو چالش مطرح شده است یکی اینکه دانشگاه‌ها، بیمارستان‌ها و ...فقط به بیماری تاکید نکنند و به فکر پیشگیری هم باشند و در عرصه‌ی پیشگیری کار کنند یعنی دانشگاه با جامعه در ارتباط باشد.
 وی ادامه داد: من در سالهای گذشته در چند همایش سلامت و زندگی شرکت کرده ام در این همایش یک نشاط اجتماعی برقرار است حضور هنرمندان ورزشکاران خود باعث ایجاد جمع با نشاط این همایش در این سال‌ها شده است اما لازمه‌ی تاثیرگذاری تداوم در آن کار است و این همایش در سیزده سال قوی برگزار شده است.
مردم در جامعه هویت واقعی خود را باز می‌یابند. حتی مناسک مذهبی در مسجد نیز مکانی اجتماعی برای دیدن آشنایان و کمک کردن است و یک نشاط اجتماعی با دور هم جمع بودن معنی میشود. جا دارد تشکر کنیم از افرادی که خود را فراتر از خانواده می‌بینند و در سطح جامعه فعالیت می‌کنند مانند اساتیدی که در این همایش حضور و در اجرای آن شرکت دارند. افرادی که برای سلامت و نشاط جامعه و آوردن لبخند بر صورت مردم تلاش میکنند.
دکتر رستمیان اضافه کرد: انسان پس از یک دوره سنی نیاز به خود مراقبتی را در خود احساس میکند. همین لبخند و تبسم و ارتباط با مردم که در این همایش ها وجود دارد خود دارای پیام های زیادی است و این‌ همایش ها خود انتقال دانش است.
دکتر رستمیان پرداختن بیشتر به فعالیت فیزیکی، تغذیه، مصرف لبنیات، سبزیجات و میوه‌ها در دنیای مجازی امروز را مهم برشمرد و گفت: اینها پایه های سلامت اند و باید مراقب باشیم سبک زندگی سالمی را انتخاب کنیم تا از بیماری‌های آینده جلوگیری کنیم و حتی به درمان آن‌ها کمک کنیم و وجود این برنامه ها و دادن اطلاعات سلامت به مردم و حضور خانواده ها در اجتماع خود میتواند به پیشگیری و اطلاع مردم در این باره کمک بسیاری کند و شاهد طول عمر با کیفیت تری در مردم باشیم.
در دنیا دانشگاه را نوع دیگری نیز نامگذاری می‌کنند به نام نسل‌های جدید دانشگاه یعنی نسل به نسل از دانشگاه درجامعه‌ استفاده بشود.univercity social respancibility در دنیای دانشگاهی امروز مطرح است و به این معناست که دانشگاه نیازهای جامعه و منطقه‌ی تحت پوشش را دریافت کند و در جهت رفع آنها کمک کند و نسبت به آنها پاسخگو باشد و این خود یکی از نقش‌های دانشگاه‌های بزرگ دنیاست.
کار بزرگی که استاد بهادری شروع کردند و با وجود همکاران دفتر ارتباط با دنش آموختگان ادامه دارد باعث لینک دانش‌آموختگان به دانشگاه می‌شود و باعث کمک‌های علمی به دانشگاه میشود و دانشی که در اختیار فراگیران قرار می‌دهند، در واقع تلاشی است برای پیوند علم و دانش در کنار جامعه که کار بسیار هوشمندانه‌ای است. نخبگان باید در کنار سیاست گذاران و جامعه باشند تا هر سیاستی علمی اداره شود و باید در برنامه ریزی کشور حضور داشته باشند، البته این خود دو بازو دارد. یک اثر گذاری دانشگاه در کشور و دوم آنکه کشور، سیاست گذاران و مدیران برنامه از دانشگاه کمک بگیرند تا بتوانند شواهد علمی که برای پیشرفت کشور وجود دارد را شناسایی کنند و راحت‌تر می‌توانند علم دنیا را بگیرند و استفاده کنند و اگر هر دوی این بازوها به خوبی عمل کنند شاهد پیشرفت روزافزون کشور خواهیم بود.

فاطمه رمضانی
خبرنگار

فاطمه رمضانی