یادداشت دکتر گتمیری رییس دفتر ارتباط با دانش آموختگان دانشگاه علوم پزشکی تهران به بهانه انتصاب دکتر جعفریان به سمت مشاور عالی وزارت بهداشت


روابط عمومی دفتر ارتباط با دانش آموختگان دانشگاه علوم پزشکی تهران: دکتر گتمیری رییس دفتر ارتباط با دانش آموختگان دانشگاه علوم پزشکی تهران به مناسبت انتصاب دکتر علی جعفریان به سمت مشاور عالی و جانشین وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یادداشتی منتشر کرد.
متن این یادداشت به شرح ذیل است:

بالاخره سبک سنگین‌ها بر سر عنوان مسئولیت آقای دکتر علی جعفریان جراح پیوند کبد و استاد و دانش‌آموخته‌ی دانشگاه علوم پزشکی تهران پایان یافت و او به عنوان مشاور عالی و جانشین وزیر بهداشت منصوب شد.
عناوین گرچه خیلی مهم نیستند اما نقشه‌ی همکاری را تا حدود زیادی ترسیم می کنند.
مشاور عالی با اینکه غلبه مشورتی افزون‌تری از یک سمت صرفا اجرایی دارد ولی به حکم جانشینی وزیر به نظر بالاترین و مهمترین پست پس از خود جناب آقای وزیر در وزارتخانه است. چنین پستی حتی‌المقدور از صف دورتر می ایستد، پاسخگوی امور اجرایی محدوده‌ی خاصی نیست. وقت‌گیر مثل پست معاونت نیست و به نظر می‌رسد تعبیه شده تا مشخصا در تمهید امور بیشترین کمک را به شخص آقای وزیر ارایه دهد. دکتر جعفریان در مسئولیت‌های قبلی‌اش نشان داده که از عهده‌ی چنین کمکی خوب برمی‌آید.
رابطه‌ دکتر جعفریان با وزیر بهداشت را می توان تا حدودی مشابه رابطه‌ی دکتر ظریف با رییس جمهور دانست. یعنی آمده تا اطاق فکری در سطح عالی برای طرف مشورتش فراهم کند. اطاق فکری با بهره‌گیری حداکثری از همه‌ی اندیشه‌وران حوزه تحت مسئولیت. با این تفاوت که جعفریان رفتار هیجانی ظریف را ندارد. عجول نیست. تصمیمات خلق‌الساعه نمی‌گیرد و البته همچون ظریف در اجرای تصمیمات پایدار و در ارایه مشورت متکی به منابع است. این هر دو شخصیت از قضا دانش‌آموخته‌ی مدرسه‌ی علوی و دارای سبک و سیاق زیستی مشابهی‌اند.
خود وزیر بهداشت نیز شخصیتی بی‌تعجیل، کم حرف، متواضع و خویشتندار است و اینکه یکی از دانشجویانش را به عنوان مشاور عالی و جانشین برگزیده نشانه‌ای از تواضع و البته رابطه ویژه‌ای است که کمتر در عالم استاد و شاگردی رخ می‌دهد. اما این نوشتار قرار است تبریک هم باشد. یعنی باید مشابهتی با تبریک داشته باشد و البته تفاوتهایی. خوب تبریک البته تشریفاتی است که ماهم بجا می اوریم ولی با شناختی که از دکتر جعفریان دارم آنگونه به این مناصب نمی‌نگرد که تبریک را ضرورتی باشد.
اما نکته دیگر
با استاد جعفریان می گویم که پیش از آنکه امواج خروشان سیاست شما و دکتر ظفرقندی را در کام خویش فرو کشد آنچنانکه کاری از شما ساخته نباشد سرمایه‌ی اخلاص و سلامت نفس را بکار گیرید و توشه‌ای برای سلامت ایران بیندوزید. نظام سلامت ایران هم از نظر فردی و هم از نظر ساختاری فرسوده و خسته است. نیروهای پزشک و پرستار و کادر درمان با کمترین سطح درآمد در دنیا اکثرا در فکر مهاجرت‌اند.
دامنه‌ی مهاجرت از نظر سنی در سطوح پایین به اوایل دبیرستان و در سطوح بالا به دانشیاران و حتی استادان رسیده! ساختار بیمه‌ها غیرعلمی، فرسوده و ناکارآمدند. تعرفه‌ها غیرواقعی و عوام‌فریبانه است. نخبگان ناامید و بی‌رمق در آرزوی کورسویی از روزنه‌ی امیدند. حالا که به میدان آمده‌اید و شانه در زیر این بار سنگین داده‌اید سلامت نفس، خلوص نیت و فرصت محدودتان را بکار ببندید تا ایران و ایرانی تندرست بماند.

دکتر سیدمنصور گتمیری
رییس دفتر ارتباط با دانش آموختگان
دانشگاه علوم پزشکی تهران
شهریور ۱۴۰۳

 

برای دیدن پیام دکتر گتمیری در روزنامه جمهوری اسلامی بر روی لینک زیر کلیک کنید:

کلمات کلیدی
فاطمه رمضانی
خبرنگار

فاطمه رمضانی

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *