ششمین سمینار تعهد حرفهای در نظام سلامت و تقدیر از برگزیدگان الگوهای عملی این عرصه
دکتر قناعتی: متناسب با پیشرفت علمی و تغییرات تکنولوژی نیاز به بازنگری و برنامهریزی در آموزش تعهد حرفهای وجود دارد
در ششمین سمینار علمی تعهد حرفهای در نظام سلامت، از 6 استاد پیشکسوت این عرصه قدردانی و بر بازنگری و برنامهریزی آموزش تعهد حرفهای متناسب با پیشرفتهای علمی و تغییرات تکنولوژی تأکید شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، این سمینار با هدف ارتقا تعهد حرفهای، در سه محور تعهد حرفهای در بحران، الزامات فردی در پایداری تعهد حرفهای و همچنین نقش و اصلاح زیرساختها در تعهد حرفهای از ششم تا هفتم بهمنماه 1401 به مدت دو روز برگزار میشود.
دکتر حسین قناعتی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، با مرور ابعاد سلامت و نقش پروفشنالیسم در این حوزه گفت: منظور از سلامت، سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی است و دنیای امروز باوجود تحولات و پیشرفتهای بسیار، به این نتیجه رسیده که معنویت را موردتوجه قرار دهد.
دکتر قناعتی بهکارگیری بهینه و هوشمندانه از آموزهها و دستاوردهای تمدن بزرگ ایرانی اسلامی در مدیریت را موجب گسترش غیرمتقارن پروفشنالیسم دانست و گفت: ما در کشوری زندگی میکنیم که طبیبان حکیم بودند و محل طبابت حکیم را محکمه میخواندند. این مفهوم بزرگی است که همچون دستاوردهای بسیار دیگر تمدنی کشورمان باید قدر آن را بدانیم.
رئیس دانشگاه با اشاره به بهکارگیری فرهنگ دانشگاه اجتماعی در کشور، پیش از جوامع دیگر گفت: درحالیکه جهان به سمت دانشگاه اجتماعی میرود ما این مفهوم را بسیار زودتر و در زمان جنگ تحمیلی به کار گرفتیم و از افراد مبتدی، در مدت بسیار کوتاهی شخصیتهای حرفهای بینظیری ساختیم.
دکتر قناعتی با تأکید براینکه همزمان با تغییرات سریع جهان، نیاز به مهندسی فرهنگی داریم گفت: در زمینه پروفشنالیسم پیشینه خوبی داریم. مانند ملاقات ابوعلی سینا استاد منطق و حکمت که بر پایه عقل بحث میکرد و شیخ ابوسعید ابوالخیر که ذوق اشراق داشت و نتیجه بحث این شد یکی گفت هر چه من میدانم، او میبیند و دیگری گفت هرچه ما میبینیم او میداند. بنابراین باید قدر دستاوردهای معنوی خود را بدانیم چراکه به پشتوانه آن کشورمان در هشت سال دفاع مقدس بقای خود را حفظ کرد.
رئیس دانشگاه اساتید بزرگی همچون استاد قریب، استاد شفیعی، استاد یلدا و... را الگوهای پروفشنالیسم و حرفه مندی در دانشگاه دانست و با اشاره به برنامه دانشگاه در زمینه منتورینگ گفت: این اساتید تا پایان حیات ارزشمندشان نقش راهنما و منتورینگ خود را حفظ کردند و خوشبختانه دانشگاه در زمینه منتورینگ برنامههای خوبی دارد که درحال انجام است.
دکتر قناعتی در تکمیل این بخش از سخنان خود بر آموزش اخلاق و تعهد حرفهای به روش علمی تأکید کرد و گفت: برای آموزش پرفشنالیسم روشهای علمی وجود دارد و ما هم در دانشگاه متناسب با پیشرفت علم و تغییرات تکنولوژی نیازمند بازنگری و برنامهریزی در این زمینه هستیم. چراکه هرچه پیشرفتهای علمی بیشتر شود احتمال استفاده نادرست از علم نیز بیشتر میشود و اینجاست که پروفشنالیسم اهمیت بسیاری مییابد.
رئیس دانشگاه در پاسخ به این پرسش که آیا پروفشنالیسم آموختنی است و بهترین محل آموزش از چه زمانی است گفت: اگرچه باید اصول تعهد حرفهای را در دانشگاه آموزش داد اما کشورهایی مانند ژاپن که در این عرصه موفق هستند آموزش اخلاقیات را از کودکستانها آغاز کردهاند.
دکتر قناعتی با بیان اینکه دوران فردگرایی گذشته و باید کار تیمی گسترش یابد گفت: در اخلاق دینی ما نیز به این امر تأکید شده است و دانشجویان باید یاد بگیرند که به یکدیگر کمک کنند و بدانند که با کمک به یکدیگر است که میتوانند رشد کنند.
رئیس دانشگاه با تأکید براینکه حرفه مندی باید از سطح مدیران آغاز شود گفت: مسئولان نقش مهمی در آموزش حرفهای گری دارند و با رفتار صحیح خود به دیگران بیاموزند که چگونه اصول رفتار حرفهای را رعایت کنند.
دکتر قناعتی با اشاره به انتظاری که در رعایت پوشش حرفهای وجود دارد گفت: پوشش حرفهای و رعایت اصول کد پوشش همچون استفاده از لباس مناسب، ناخن کوتاه، استفاده نکردن از عطر در بالین بیمار و... در همه مراکز پیشرفته جهان موردتوجه قرار دارد ما انتظار داریم افرادی که در دانشگاه فعالیت دارند در ظاهر خود نیز تشخص دانشگاهی را حفظ کنند.
رئیس دانشگاه با تأکید بر رعایت اصولی همچون ادب، صداقت، رازداری، امید دادن به بیماران، خوب گوش دادن و کمک به بیماران گفت: در عرصه علمی نیز باید پلاجریسم یا سرقت ادبی و مصادیق آن را به دانشجویان بیاموزیم تا زحمات علمی آنان در اثر ناآگاهی زیرسوال نرود.
دکتر قناعتی حفظ منابع مالی مردم و دانشگاه و بیتالمال را از دیگر مصادیق تعهد حرفهای دانست و گفت: زمانی که دست به نسخه میشویم باید توجه کنیم آنچه تجویز میشود چقدر برای بیمار ضروری و اثربخش است تا هزینه اضافی بر بیمار و نظام سلامت تحمیل نشود.
رئیس دانشگاه با اشاره به اقدامات دانشگاه در یکسانسازی پرداخت پزشکان بخش دولتی و خصوصی گفت: یکی از راههای رعایت تعهد حرفهای یکسانسازی ضریب کای بخش خصوصی و دولتی است این امر باعث اصلاح پرداختهای نامتعارف در نظام سلامت میشود.
دکتر قناعتی در پایان سخنان خود با بیان اینکه در برنامه 4 ساله دانشگاه ارتقا تعهد حرفهای موردتوجه قرار گرفته است گفت: تفاوت این سمینار با سمینارهای دیگر این است که کاملاً کاربردی است و میتوان از مطالب آن برای اصلاح حرفهای گری در نظام سلامت و ترویج مباحث تعهد حرفهای در دانشگاه استفاده کرد.
ملزومات ساختاری حرفه مندی در تعهد حرفه ای
سپس دکتر سید منصور گتمیری سرپرست دفتر ارتباط با دانش آموختگان، درخصوص ملزومات ساختاری حرفه مندی در تعهد حرفه ای توضیح داد و گفت: در گذشته های دور فرایند سلامت، متکی به ارتباطات فردی بود و پزشک حتی داروهای مورد نیاز بیماران را از طبیعت تهیه می کرد. در نتیجه تعهد حرفه ای در حوزه ارتباط پزشک و بیمار تعریف می شد.
دکتر گتمیری با اشاره به نقش تعهد حرفه ای فردی در تحولات نظام سلامت گفت: با پیشرفت و توسعه پزشکی، ایجاد سیستم های مختلف بیمه ای و تعرفه گذاری و همچنین قوانین بالادستی، روابط پیچیده ای بوجود آمد؛ به طوری که در ارایه یک خدمت ساده پزشکی ده ها نفر نقش دارند. در نتیجه نقش تعهد حرفه ای فردی در مقابل سامانه پیچیده نظام سلامت، کوچک و کوچکتر شده است.
سرپرست دفتر ارتباط با دانش آموختگان با تاکید بر اینکه باوجود پیچیدگی و چالش های نظام سلامت باید محصول خدمات سلامت به نحو شایسته به دست گیرندگان خدمت برسد گفت: اگرچه ملاحظات فردی و پایبندی فردی به تعهدحرفه ای نقش مهمی دارد اما باید ساختارها به گونه ای اصلاح شود که امکان بروز خطا را به افراد ندهد.
قدردانی از برگزیدگان
توضیح اینکه آئین افتتاحیه سمینار تعهد حرفه ای در نظام سلامت، با پخش سخنان زنده یاد استاد بهادری آغاز شد.
در جشنواره تعهد حرفه ای نیز از دکتر بیژن جهانگیری استاد پیشکسوت گروه فارماکولوژی، دکتر زهره پارسایکتا استاد پیشکسوت گروه پرستاری، دکتر احمد جلیلی استاد پیشکسوت گروه روانپزشکی، دکتر محمدرضا میر استاد پیشکسوت گروه جراحی سرطان، دکتر محمد اسلامی استاد پیشکسوت گروه پاتولوژی دهان و زنده یاد دکتر مریم پوررضا قدردانی شد.
منبع خبر: سایت روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران
نظر دهید